ОСУЂИВАЊЕ РЕВНИТЕЉА


Старац Константин Абхазијски ОСУЂИВАЊЕ РЕВНИТЕЉА тј. осуђивање које се оправдава као ревност за истину Желим да поделим са вама једно своје горко искуство. Својевремено сам се бавио истраживањем "миротворног" покрета у Цркви ("Покрет за мир"), почевши негде од 80-их година. Из манастира су нам слали "Часопис Московске Патријаршије", званичне документе, у којима је описивана сва делатност, разни екуменистички контакти, итд … Када смо читали тај часопис, душа је туговала, и јављале су се помисли незадовољства и роптања на наше архијереје … И тако једном после редовног читања часописа почео сам да се молим, али долазиле су ми смутне помисли о архијерејима, Синоду, Патријарху. Молио сам се : "Господе, помози ми !". И дошла ми је јасна помисао : "А ти погледај на себе и погледај на њих. Они учествују у екуменистичке покрету, баве се том и том политичком делатношћу, баве се и другим стварима које условљавају људи и околности. А ти се налазиш овде у келији и не трпиш никакве непријатности ни од људи ни од околности, па с ким ти разговараш ? Почињеш обраћањем Богу, а завршаваш са помислима, које ти убацује ђаво, и завршаваш у разговору с њим. Тако да ко је у горем стању : ти или они ?". И када сам постао свестан тога, из дубине душе сам завапио : "Господе помилуј !" И због тога се треба сећати речи Светог Игњатија (Брјанчанинова), који је писао да је неопходно "упознати дух времена, изучити га, да би по могућству избегао његов утицај". И даље закључује : "Сузе за себе и за цело човечанство". Најправилнија реакција истинског хришћанина на апостасију (отпадништво) је – молитва, пост и сузе, а не осуда, укоравање, злословља … и тек онда ћемо бити истински хришћани. У супротном ћемо неприметно радити исте ствари као и ђаво. Сматраш да испољаваш ревност за Православље ? Не. Општиш са сатаном. И рећи ћеш да то није тако ? Тако је. Због тога ми плачемо за себе и за цело човечанство. Још више ме је "приземљило" да ту "ревност" држим у оквирима здравог разума, тачније – светоотачког учења, када сам сазнао да је у једном виђењу једном човеку откривено следеће; у трену када му је Господ показао и рај и ад рекао је : "Видео сам у аду оне, које нисам желео тамо да видим. И у рају сам видео оне, које нисам очекивао тамо да видим". То јест, људи које осуђујемо могу да се нађу у рају. А постоје људи, за које други мисле да се спасавају, а они тону у ад. Поред тога, има још један доказ који ме је поразио : "Срео сам у аду велики број ревнитеља. Ад је био пун ревнитеља". А зашто ? Зато што су осуђивали, и нису имали саосећања за друге људе. И због тога је према речима Нила Мироточивог, онај који осуђује брата гори од демона. Осуђивање одгони благодат Светог духа, и тај човек чини три пута више зла. И на другом месту је још речено да онај који осуђује ближњега је антихрист, због тога што заузима престо Христа Судије, Који је Једини Праведан Судија. И због тога онај који осуђује овако расуђује : "Овима је потребно то, а овима – ово. Ови треба да се предају анатеми, а ови други – овоме, а трећи – нечему трећем". И због тога он већ суди заузимајући Христов престо, Који је Једини Истинити и Праведни Судија. Због тога ми не треба да судимо и осуђујемо свештенство, које можда данас чини ову или ону грешку, због тога што ће доћи време када ће се они покајати, а ми који их осуђујемо не знамо где ћемо завршити. Желео бих да завршим следећом изјавом, да узнесемо молитве за наше пастире, архипастира, за цео православни свет. И неопходно је имати такво настројење, да треба да саосећамо са људима и молимо се. И због тога треба запамтити једну чињеницу, да за мирјанином идем "један" демон, за монахом "седам", за јеромонахом – "77". А колико онда иде за архијерејем ? … Поражавајуће ! Због тога треба то да схватимо и да се према томе односимо са саосећањем."